Kendi gençliğime vereceğim para hakkında tavsiyeler

Yıllar sonra girdiğim ilk içerikle hepinize tekrardan merhaba. Bu bloga başladığımda 18 yaşlarımdaydım. Şimdi 25 oldum. Bu süre içinde birçok şey denedim ve bunlardan daha fazla da denemediğim şey oldu. Bu yazıda bu blogu ilk başlattığım zamanki halime, şimdiki tecrübelerime dayanarak ne önerilerde bulunurdum, onları yazacağım.

Tavsiyelerim yazılım ağırlıklı olacak, ama bu kendinize uyarlayamayacağınız anlamına gelmiyor. Sadece yazılım dediğim kısımları kendi ilgi alanınız olarak düşünün.

Son not : Eğer 20 yaşından küçükseniz ve bir şekilde bu yazıya denk geldiyseniz, bilin ki şu an sizin yerinizde olmak, veya sizin yaşınızdayken bu yazıyı okumuş olmak için çok şey verirdim.


İlk tavsiyem : Çalış, ama derslere değil. Bir işte de değil. Kendine çalış.





Daha 18 yaşındasın. Hiçbir şey başlamadı ve hiçbir şey bitmedi hayatında. Ama bir şeyleri ufaktan da olsa başlatmanın tam zamanı şimdi. Bırak o iddaa işlerini falan. Geçici olarak kazanabiliyor olsan da sana hiçbir şey katmayacak o takımları, oyuncuları, oranları analiz etmen. Onlar yerine yazılımda (veya hangi alanda tutkun varsa o alanda) geliştir kendini. Zaten daha şimdiden çok yetenekli bir yazılımcısın. Ama kendini bu alanda daha da geliştirip, tek başına büyük projelere atılabilecek bir seviyeye gelmen lazım. O genç aklında binlerce güzel proje var, ki onlardan birkaçı şu anda yapıldı ve milyonlar kazanıyor bile!

Sana şu an verebileceğim en büyük tavsiye kendini iyi olduğun alanda geliştirip, projelerinden en azından bir tanesini hayata geçirmen. Binlerce bitmemiş projenin sana da başkalarına da bir yararı olmaz. Ama küçük de olsa bir projeye başlayıp sonunu getirebilirsen, bir proje nasıl yürütülür, nasıl sonuçlandırılır, neler yapılır, neler yapılmaz bunların hepsini görür ve tecrübe sahibi olursun. Tecrübe de bu yaşında (sen inanmasan da) en çok ihtiyacın olan şey.


2. İngilizceni geliştir.



Biliyorum, zaten şu an İngilizce dersinde senden iyi notlar alan kimse yok sınıfında. Ama özellikle eğer yazılım alanında ilerlemek istiyorsan, yazılımdan bile daha önemli İngilizce biliyor olman. Bilmekten kastım kelime bilgisi, cümle kurabilme vs. değil. İlgini çeken TED videolarını aç ve altyazısız izlemeye çalış. Eğer o kadar iyi olmadığını düşünüyorsan üzülme, ben de geçtim o yoldan. O zaman İngilizce altyazılı aç. Birkaç ay bu şekilde videolar izleyip hem kendine bir şeyler katıp hem de kulağını ve beynini İngilizce duymaya ve duyduğunu anlamaya açtıktan sonra altyazıyı kapat, videoyu izle ve video bitince bir süre videodaki kişinin ne anlattığı üzerine düşün. Anlattığını saçma veya gereksiz bulabilirsin, veya zaten bildiğin bir şey de olabilir. Burada amaç konuşanı kritik etmek değil, ne anladığını ve ne anlamadığını ölçmek.

3. Freelance işler yap



Bunu para kazanman için değil, tecrübe kazanman için öneriyorum. İnternette bir sürü hazır template sitesi var. Bir freelance sitesine ilan açıp, gelen müşterilerine bu hazır templateler üzerinde isteklerine göre değişiklik yapıp sunmak en fazla iki saatini alır. Bu iki saat karşılığında hem para kazanacaksın, hem de hayatında ilk kez ailenden almadığın bir paraya sahip olacak ve o özgürlüğün tadına erken yaşta varacaksın. Zaten bunu gördükten sonra bir daha ailenden aldığın harçlık aynı tadı vermeyecek sana.

4. Proje Proje Proje



Yirmi beşinci doğum günümden beri aklıma takılan bir şey var. "Eğer lise zamanımda herhangi bir projeye, küçük de olsa, saçma da olsa başlasaydım. Ve bütün dikkatimi vererek çalışsaydım, şu anki hayatım bundan kat kat daha iyi olabilirdi." Doğum günümün üzerinden aylar geçti ve hala bu sözün doğruluğundan eminim. Eğer diğer seçenek "oyun oynamak", "arkadaşlarla gezmek", "dizi veya film izlemek" gibi, sana bir katkısı olmayan şeylerse, o zamanı kendine veya rastgele bile olsa bir projeye çalışarak geçirmenin sana inanılmaz katkısı olacak.

5. Tembel olduğunu biliyorum. Ve bu çok normal!



Bu yaşıma kadar hep tembelin teki olduğumu, hiçbir şey yapamayacak kadar güçsüz, yorgun, hasta olduğumu düşünürdüm. Ama meğer benim tembellik etme sebebim çok doğal bir şeymiş!

İnsan neden tembel olur biliyor musun? Çalışmanın ona hiçbir katkısı olmayacağını bildiğinde tembel olur. Okulda yazılım ve İngilizce derslerin bu kadar iyiyken, coğrafya, tarih, biyoloji gibi derslerden sürekli kalmanın sebebi de bu! Eğer tembelin teki olsaydın hepsinden kalmaz mıydın?

Sana kendin ve projen üzerinde çalışmanı önermemin asıl sebebi bu zaten. Kendini geliştirmek için çalışırsan, çabalarının sonuçlarını anında görürsün. Projen üzerinde çalışırsan, hem çalışan hem de patron sen olacağın için kendini çalışan modundan patron moduna geçirip projede ne kadar ilerlediğini anında görebilirsin. Ve inan bana bu gelişmeleri görmek seni çok daha gaza getirecek, üç gün arka arkaya projen için çalışırsan, dördüncü gün masaya oturduğunun farkına bile varmayacaksın!


6. Şu videoyu ne kadar erken izlersen o kadar iyi.



Şimdiye kadar bütün hayatım sanal ortamda geçti, sayısız video izledim. Ama hayatımda sadece tek bir video için "hayatımı değiştirdi" dedim. O da bu video. Lütfen bu videoyu anlayarak, notlar alarak ve aldığın notları hayatına uygulayarak izle. En önemlisi de "I like myself" kısmını. İzlemek için tıkla.


Daha sana önerebileceğim çok fazla şey var yavru kurt. Ama şimdilik bu kadar ders yeter de artar. Umarım beni dinler ve şimdiki halinden çok daha başarılı olursun.

Happy Rotter

Biraz yıkıldım ama toparlanıcam

0 yorum: